Sluipverkeer A2
Voor de coronacrisis was er bijna dagelijks sprake van file op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Deze files zorgden er niet alleen voor dat mensen langer onderweg zijn tussen Weert en Eindhoven, maar dit leidde ook tot sluipverkeer in met name de kernen Maarheeze en Leende wat de file probeerde te ontwijken. Dit sluipverkeer zorgde niet alleen voor doorstromingsproblemen, maar dit bracht ook de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Maarheeze en Leende in gevaar.
Om de wegen rondom de A2 te ontlasten en de doorstroming te verbeteren is de gemeente Cranendonck in december 2017 gestart met maatregelen om sluipverkeer te weren. Deze maatregelen hebben een tijdelijk karakter totdat definitieve maatregelen tegen het sluipverkeer zijn gerealiseerd.
Definitieve maatregelen
In 2018 is de gemeente Cranendonck, samen met de gemeente Heeze-Leende en de dorpsraden in de omgeving gestart met het opstellen van een maatregelenpakket om de verkeerssituatie in de kernen rondom te A2 te verbeteren. De maatregelen moesten niet alleen het doel hebben om het sluipverkeer tegen te gaan, maar om ook het gebruik van de fiets te promoten en veilig te maken op de route langs de A2 Dit heeft geleid tot definitieve plannen die bestaan uit een aantal sluipverkeer- en fietsmaatregelen. De plannen voor het sluipverkeer en de fiets zijn gepresenteerd aan alle belanghebbenden en geïnteresseerden tijdens in totaal twee goed bezochte inloopavonden in Leende (7 februari 2019) en Maarheeze (13 februari 2019). Daarnaast zijn mensen in de gelegenheid gesteld om via de websites van de gemeenten Cranendonck en Heeze-Leende en te reageren op de plannen. Dit heeft geleid tot een groot aantal reacties (±60) die verwerkt zijn in een definitief plan.