Rolstoel aanvragen
Wat is het?
De gemeente kan u helpen als u zich niet meer zelfstandig kunt verplaatsen. Bijvoorbeeld door een ziekte, een beperking of ouderdom. De gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. In bepaalde gevallen kunt u een rolstoel of een aanpassing aan uw rolstoel krijgen.
Hoe werkt het?
Welke hulp de gemeente geeft, hangt af van wat voor u de beste oplossing is.
Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw probleem kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden of bekenden.
Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst. Als zo'n hulpdienst niet kan, dan kan de gemeente u individuele hulp geven. De gemeente kan u bijvoorbeeld het volgende bieden:
- een rolstoel
- een aanpassing aan uw rolstoel
- een geldbedrag, zodat u zelf een rolstoel kunt kopen
- deelname aan een rolstoelpool.
Wat moet ik doen?
- U neemt contact op met het Sociaal Team van de gemeente.
- U maakt melding van uw probleem en geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.
- U voert een gesprek met de gemeente over uw situatie.
Er wordt samen gekeken naar een passende oplossing voor uw probleem.
Het Sociaal Team is iedere werkdag telefonisch te bereiken van 09.30 tot 12.30 uur via het telefoonnummer 14 0495. U kunt ook een contactverzoek doen, dan bellen wij u terug.
Wat moet ik doen?
- U gaat naar het Wmo-loket van de gemeente.
- U maakt melding van uw probleem.
- U voert een gesprek met de gemeente over uw situatie.
- U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.
Als een rolstoel voor u de beste oplossing is dan kunt u bij de gemeente een aanvraag doen.
Hoelang duurt het?
Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft het college van burgemeester en wethouders 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht.