Overlijden, aangifte

Wat is het?

Als er iemand is overleden, doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Aangifte doen is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer dit. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen.

De uitvaartondernemer of u doet de aangifte bij de gemeente. Doe dit binnen 6 dagen na het overlijden. Een begrafenis of crematie moet namelijk uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden plaatsvinden.

Digitaal aangifte doen

Uitvaartondernemers kunnen digitaal aangifte van overlijden doen met eHerkenning. Om bij de gemeente Cranendonck digitaal aangifte van overlijden te doen, moet u bekend zijn in het systeem. U kunt hierover contact opnemen via het algemene telefoonnummer 14 0495.

eHerkenningOverlijdensaangifte doorgeven

eHerkenningAangifte levenloosgeborene

Is de overlijdensdatum niet bekend (lijkvinding)? Gebruik dan onderstaande button voor de aangifte.

eHerkenningAangifte van lijkvinding

Aangifte aan de balie

Kunt u (nog) geen digitale aangifte doen of wilt u als nabestaande aangifte doen, maak dan een afspraak voor aangifte van overlijden aan de balie.

Afspraak maken

Hoe werkt het?

De gemeente maakt twee documenten en geeft deze aan u mee:

  • een document waarin ze toestemming geeft voor de uitvaart (het ‘verlof tot begraven’ of het ‘verlof tot cremeren’). Heeft de overledene aangegeven dat hij of zij het lichaam aan de wetenschap wil geven? Dan krijgt u een document met het ‘verlof tot ontleding’.
  • een afschrift van de overlijdensakte.

Informatie Rijksoverheid

Gaat u zaken regelen namens de overledene? Op www.rijksoverheid.nl/overlijden krijgt u een persoonlijk overzicht. Daarin ziet u wat u moet regelen en waar u dit doet. Hebt u hulp nodig bij het persoonlijk overzicht? Bel dan met Informatie Rijksoverheid via telefoonnummer 1400. Zij helpen u graag.

Wat heb ik nodig?

  • B-enveloppe met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden
  • geldig legitimatiebewijs van de aangever
  • als uitstel van de crematie of begrafenis nodig is: een vergunning hiervoor
  • eventueel het trouwboekje van de overledene

Als de overledene op een natuurlijke manier is gestorven, neemt u ook mee:

  • verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts)

Als de overledene niet op een natuurlijke manier is gestorven, neemt u ook mee:

  • verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts)
  • verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie)
Wat kost het?

Een uittreksel uit de overlijdensakte kost € 16,60.

Aanvullende informatie

Is iemand uit Nederland in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de gemeente waar deze persoon woonde. Hiervoor hebt u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. U kunt hiervoor contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat. Is er in het land waar u bent geen Nederlandse diplomatieke post? Dan kunt u naar de ambassade gaan van een ander EU-land. Of neem contact op met uw reisorganisatie of lokale politie. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Uitstel van begraven of crematie

Soms is het niet mogelijk om iemand binnen 6 dagen na overlijden te begraven of cremeren. U kunt dan uitstel vragen aan de burgemeester. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit uitstel.

Begraven van gemeentewege

Als iemand overlijdt, zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor het begraven of cremeren van de overledene. Maar als er geen nabestaanden zijn of deze willen de uitvaart niet verzorgen, dan verplicht de Wet op de lijkbezorging de burgemeester om hiervoor zorg te dragen. Waar mogelijk worden de kosten dan later verhaald op de nalatenschap of de nabestaanden. Dat is geregeld in de artikelen 20 tot en met 22a van de Wet op de lijkbezorging. Deze artikelen geven ruimte om als gemeente zelf beleid te maken. U vindt de Cranendonckse beleidsregels op www.overheid.nl.