Online informatieavond over het nieuwe azc-contract 9 december 2024
Maandagavond 9 december 2024 keken bijna 700 mensen naar de online informatieavond over het nieuwe azc-contract. De gemeente organiseerde deze bijeenkomst op 9 december 2024 om inwoners uitgebreid uitleg te geven over het voorstel voor een ander, kleiner azc met minder overlast.
Aan het eind van de informatieavond belooft presentatrice Cindy de Koning dat onbeantwoorde vragen nog buiten de uitzending beantwoord en opgenomen worden. Na de uitzending bleek dat veel vragen te specifiek waren om direct te kunnen beantwoorden. Deze vragen en antwoorden vind je onderaan deze pagina.
Terugkijken?
Kon je het niet live kijken of wil je het graag nog eens terugkijken? Kijk de opname hieronder terug (1 uur en 5 minuten).
Of bekijk één van deze korte video’s als je het antwoord wil weten op deze vragen.
Waarom kan het contract met COA niet opgezegd worden? Of beëindigd op de einddatum in 2028?
Wat gebeurt er in 2028 als we geen nieuw contract met COA aangaan?
Waarom kan de centrale ontvangstlocatie (col) niet helemaal weg?
Hoe gaat een kleiner en ander azc voor minder overlast zorgen?
Hoe lang duurt de nieuwe overeenkomst met het COA?
Wat als Defensie de kazerne weer gaat gebruiken, gaat COA dan weg?
Vragen en antwoorden
Contract
Waarom en wanneer is de aanmeldstraat in het contract opgenomen?
In 2014 hebben de gemeente en het COA afspraken gemaakt over de aanwezigheid van de aanmeldstraat op de COA-locatie in Budel. Voor het COA, IND, AVIM en andere partijen die betrokken zijn bij de asielketen is het wenselijk om nieuwe asielzoekers op 1 locatie op te vangen om het aanmeldproces goed en snel te laten verlopen.
De aanmeldstraat houdt in dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), politie en GGD op het azc kantoren hebben waar zij mensen ontvangen die hun asielprocedure starten. Asielzoekers komen hier voor identificatie, registratie, medische screening en het startgesprek van hun asielaanvraag (aanmeldgehoor).
Heeft COA instemming nodig van de gemeente als ze de huidige overeenkomst in 2028 willen verlengen?
Nee, het COA heeft geen toestemming nodig van de gemeente om het huidige contract met 5 jaar te verlengen in 2028.
De gemeente en COA hebben een samenwerkingsovereenkomst waarin staat dat het huidige contract elke 5 jaar wordt verlengd.
Waarom stelt het college voor een nieuw contract met COA te sluiten, als uit het inwonersonderzoek blijkt dat een meerderheid geen opvanglocatie meer wil?
De gemeente heeft een contract met COA voor het azc. De gemeente heeft heel goed laten uitzoeken welke juridische mogelijkheden er zijn met dit contract. Het azc sluiten is niet haalbaar. De enige manier om iets te doen met de wens van inwoners en de gemeenteraad, is met COA een nieuw contract sluiten. Met als belangrijk doel minder overlast, een van de voorwaarden uit het inwonersonderzoek waaronder een nieuwe vorm van opvang voor inwoners acceptabel is.
Hoe kan het dat in bijv. de voetbalwereld dagelijks contracten ontbonden worden en in dit geval niet? Kwestie van geld?
We kunnen alleen ons eigen contract met COA beoordelen. In het contract tussen de gemeente en COA zit wel een mogelijkheid om te ontbinden, maar alleen als het COA nalatig is. Zo lang COA zich inspant voor verbetering, is geen ontbinding mogelijk. Voor COA is het azc in Budel één van de belangrijkste locaties in Nederland. COA doet er daarom alles aan om aan deze inspanningsverplichting te voldoen.
Bekijk voor meer informatie hierover de video Waarom kan het contract met COA niet opgezegd worden? Of beëindigd op de einddatum in 2028?
Als er doden vallen, is dat een reden voor beëindiging van het huidige contract?
De zwaarte van incidenten is niet van invloed op het contract tussen de gemeente en COA. Als er strafbare incidenten plaatsvinden, is het aan de rechter om deze te beoordelen.
Het contract tussen de gemeente en COA kan alleen ontbonden worden als het COA nalatig is. Zo lang COA zich inspant voor verbetering, is geen ontbinding mogelijk. Voor COA is het azc in Budel één van de belangrijkste locaties in Nederland. COA doet er daarom alles aan om aan deze inspanningsverplichting te voldoen.
Bekijk voor meer informatie hierover de video Waarom kan het contract met COA niet opgezegd worden? Of beëindigd op de einddatum in 2028?
Wie heeft de handtekening gezet onder een COA contract zonder een einddatum?
De gemeente heeft nu 2 contracten met het COA: een bestuursovereenkomst en een samenwerkingsovereenkomst. In de samenwerkingsovereenkomst (deze is leidend) staat dat de bestuursovereenkomst elke 5 jaar wordt verlengd. Dit contract is in december 2019 ondertekend door het college van B&W.
Betekent het huidige contract dat het AZC nooit hier weggaat?
De gemeente heeft een langdurig contract met het COA. Met het huidige contract kan het azc weggaan als COA het contract opzegt of als de gemeente kan aantonen dat er wordt voldaan aan de voorwaarden voor ontbinding.
Bekijk voor meer informatie hierover de video Waarom kan het contract met COA niet opgezegd worden? Of beëindigd op de einddatum in 2028?
Het COA zet overlastgevers op het AZC nu soms buiten het azc om om af te koelen. Welke afspraken worden daar in de nieuwe overeenkomst over gemaakt, zodat de overlast beperkt wordt in onze dorpen?
Het COA zet nu soms bewoners voor enkele uren buiten het azc, als zij de huisregels overtreden. Dit gaat dus niet altijd om overlastgevers.
In het nieuwe contract kan de gemeente bij blijvende, ernstige overlast door bewoners van het azc, van COA eisen om maatregelen te nemen. Als dit onvoldoende gebeurt en de ernstige overlast blijft, dan kan de gemeente het aantal opvangplekken verminderen en uiteindelijk de opvang zelfs tijdelijk of definitief sluiten.
Als er nu een verlengingstermijn van 5 jaar mogelijk is, waarom dan toch een verlenging van 10 jaar afspreken in het nieuwe contract?
In het huidige contract staat dat het elke 5 jaar wordt verlengd. Dat betekent dat het contract eigenlijk geen einddatum heeft. COA en de gemeente hebben onderhandeld over de voorwaarden van een nieuw contract. Onderhandelen betekent zoeken naar een middenweg waar beiden het mee eens zijn. De verlenging van 10 jaar is één van de uitkomsten van deze onderhandelingen.
Wanneer het niet wordt gehaald om het aantal voor 2028 naar 960 te verlagen, krijgt het COA een jaar uitstel. Dat is te begrijpen. Maar waarom wordt de overeenkomst aan de achterkant ook met een jaar verlengd en niet gewoon de 9 resterende jaren volgemaak
COA en de gemeente hebben onderhandeld over de voorwaarden van een nieuw contract. Onderhandelen betekent zoeken naar een middenweg waar beiden het mee eens zijn. De verlenging van 10 jaar na het 1 jaar uitstel, is één van de uitkomsten van deze onderhandelingen.
Is er in de onderhandelingen met het coa gekeken naar een andere kleinere opvanglocatie binnen onze gemeente?
Nee, de locatie heeft nooit ter discussie gestaan.
Welke middelen in het nieuwe contract heeft het gemeentebestuur om in te kunnen grijpen als overlast voortduurt?
In het nieuwe contract kan de gemeente bij blijvende, ernstige overlast door bewoners van het azc, van COA eisen om maatregelen te nemen. Als dit onvoldoende gebeurt en de ernstige overlast blijft, dan kan de gemeente het aantal opvangplekken verminderen en uiteindelijk de opvang zelfs tijdelijk of definitief sluiten.
Defensie
Als Defensie de huurovereenkomst met COA opzegt en de hele kazerne weer in gebruik neemt, wat betekent dit voor het contract tussen COA en de gemeente?
Als de huurovereenkoomst tussen COA en Defensie wordt beëindigd, dan eindigt ook de overeenkomst tussen COA en de gemeente.
Is er een relatie tussen het beeindigen van het contract en de eventuele terugkomst van defensie op de locatie van het COA?
Nee, de plannen van Defensie staan los van de contracten tussen COA en de gemeente. Defensie heeft meer ruimte nodig om Nederland veilig te houden. Dit is nodig omdat de veiligheidssituatie in de wereld verandert. Daarom zijn ze op zoek naar meer ruimte voor bijvoorbeeld kazernes, opslagplaatsen en oefenterreinen. Het kabinet besluit waar Defensie mag uitbreiden en houdt daarbij rekening met andere belangrijke zaken, zoals ruimte voor woningbouw en bedrijventerreinen, opvang van asielzoekers, landbouw en natuur.
Kan defensie het huurcontract met het COA opzeggen, en zo ja op welke termijn?
Defensie kan het huurcontract met COA opzeggen indien dit uit veiligheid nodig is.
Geldzaken
Volgens de spreidingswet hoort Cranendonck ongeveer 150 opvangplaatsen te bieden voor asielzoekers, geen 960. Wat staat hier tegenover?
Dat klopt. Cranendonck moet volgens de spreidingswet 125 opvangplekken bieden voor asielzoekers. Voor het huidige azc zijn echter andere afspraken gemaakt. Voor het aantal opvangplekken boven het aantal van de spreidingswet, ontvangt de gemeente extra geld.
De gemeente ontvangt een toelage wegens de aanwezigheid van de locatie. Vanuit de landelijke overheid een extra toelage voor beveiliging. Hoeveel geld is dit? En hoe is dit geld uitgegeven sinds de komst van het AZC?
De gemeente ontvangt van de Rijksoverheid geld voor het azc. Vanuit het Faciliteitenbesluit ontving de gemeente de afgelopen jaren tussen €600.000 en €900.000. Hieruit betaalde de gemeente ook de kosten voor het azc, zoals veiligheid en toezicht, juridische kosten, personele inzet van de gemeente en communicatie. Het bedrag dat jaarlijks overblijft (€150.000-€200.000) gebruikt de gemeente voor verschillende voorzieningen voor heel Cranendonck. Ook ontvangt de gemeente geld vanuit de SPUK (specifieke uitkering overlastgevende asielzoekers) voor maatregelen tegen overlast. In 2024 was dit €200.000. Dit zet de gemeente helemaal in voor extra veiligheid en toezicht.
Wat zijn de financiële voordelen voor de gemeente?
De gemeente ontvangt van de Rijksoverheid geld voor het azc. Hieruit betaalt de gemeente de kosten voor het azc, zoals veiligheid en toezicht, juridische kosten, personele inzet van de gemeente en communicatie. Het bedrag dat jaarlijks overblijft (€150.000-€200.000) gebruikt de gemeente voor verschillende voorzieningen voor heel Cranendonck.
Klopt het dat geld vanuit de Nederlandse overheid ter compensatie aan de gemeente Cranendonck voor een dergelijk azc gebruikt is om de begroting sluitend te krijgen?
Nee, dat klopt niet. Het geld dat de gemeente van de Rijksoverheid krijgt voor het azc is wettelijk vastgelegd. Dit geld gebruikt de gemeente om de kosten voor het azc te betalen, zoals veiligheid en toezicht, juridische kosten, personele inzet van de gemeente en communicatie. Wat overblijft voegt de gemeente toe aan de zogenaamde 'algemene middelen' en gebruiken we voor verschillende voorzienigen voor heel Cranendonck. De gemeente stemt jaarlijks de uitgaven af op de inkomsten in de begroting. De bijdrage van het Rijk is dus samen met de overige inkomsten onderdeel van de gemeentelijke begroting.
Wat betekent een eventuele verlaging van aantallen bewoners van het azc voor de begroting van de komende jaren?
De hoogte van de bijdrage van de Rijksoverheid hangt mede af van het aantal opvangplekken. Dus minder opvangplekken betekent minder inkomsten. Op dit moment kunnen we nog niet inschatten wat dit precies betekent voor de begrotingen van de komende jaren.
Wie betaalt de kosten van alle beveiligingsmaatregelen die zijn genomen?
De kosten voor de (beveiligings)maatregelen worden door verschillende partijen betaald, zoals de gemeente, het COA, de Rijksoverheid en NS.
Overlast
Waarom worden de overlastgevers (zijn vaak steeds dezelfde personen) niet harder aangepakt/het land uitgezet?
Het COA doet veel om overlast te voorkomen, maar is daarin wel beperkt tot haar wettelijke bevoegdheden. Asielzoekers hebben dezelfde basisrechten als ieder ander die in ons land verblijft. Dat betekent dat je niet preventief kunt optreden tegen personen die mogelijk iets zouden kunnen doen. De politie mag optreden als iemand daadwerkelijk de wet heeft overtreden, het COA kan enkel voorlichting geven en maatregelen nemen die de kans op overlast verkleinen. Dat doen we onder meer met cameratoezicht op locatie, de inzet van straatcoaches, regelmatig overleg met politie, gemeente, IND en andere betrokken partijen, kamercontroles, huisregels, dagbesteding en een intern maatregelenbeleid in het geval iemand de huisregels overtreedt. Als iemand de wet overtreedt, schakelen we de politie in. Het COA heeft niet het recht om mensen uit de opvang te zetten, laat staan het land uit te zetten.
Waarom mogen asielzoekers 's avonds en 's nachts het COA-terrein verlaten?
Asielzoekers hebben dezelfde basisrechten als ieder ander in Nederland en zijn dus vrij om te gaan en te staan waar ze willen. Het COA is niet bevoegd om mensen op te sluiten of in hun bewegingsvrijheid te beperken.
Kan er meer gedaan worden aan asielzoekers die 's avonds of 's nachts de dorpen ingaan? Kan bijvoorbeeld het terrein 's avonds of 's nachts worden afgesloten of controle plaatsvinden op asielzoekers die dan het terrein verlaten of betreden, bijvoorbeeld m
Asielzoekers hebben dezelfde basisrechten als ieder ander in Nederland en zijn dus vrij om te gaan en te staan waar ze willen. Het COA is niet de bevoegd om mensen op te sluiten of in hun bewegingsvrijheid te beperken. Het COA registreert wel wie het terrein verlaten of binnenkomen. De entrée van de COA-locatie in Budel heeft een tourniquet met pasjessysteem.
Kan de toegangspoort verplaatst worden, verder van onze dorpen vandaan?
Het azc ligt op terrein van Defensie. Er zijn maar 2 mogelijkheden om vanuit bestaande wegen op het azc te komen: aan de Randweg-Oost en de Kuikensvendijk. De poort aan de Randweg-Oost is voor bevoorrading, personeel en alle bewoners. Behalve voor de groep potentiële overlastgevers van de verscherpt toezichtlocatie (vtl). Voor hen is het azc alleen toegankelijk vanaf de Kuikensvendijk. Deze ingang kan niet gebruikt worden door verkeer, omdat deze aan een Natura 2000 gebied grenst. Ook zou een verplaatsing van de entree een adreswijziging en vele procedures en kosten met zich meebrengen.
Waarom zet de gemeente of het COA geen pendelbusjes in op de looproute naar de dorpen om overlast op de looproute te voorkomen en zodat het humaner wordt voor asielzoekers?
Het COA is verantwoordelijk voor de opvang en begeleiding van de asielzoekers, zo lang als zij in afwachting zijn van het besluit van de IND of zij in Nederland mogen blijven of niet. In beginsel zijn de gemeente en de provincie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer en de toegang hiertoe. Over de bereikbaarheid van het azc met het openbaar vervoer vinden gesprekken plaats.
Wat kunnen inwoners zelf doen om overlast te beperken?
Overlast voorkomen is lastig. Wel kan je de kans op diefstal en inbraak te verkleinen, bijvoorbeeld door altijd je fiets, auto, huis, garage en schuur op slot te doen. En 's avond als je weggaat een lamp aan te laten, zodat het lijkt alsof je thuis bent.
Ervaar je overlast?
- Bel dan tijdens kantooruren handhaving van de gemeente op 0495 43 11 00 of de politie op 0900 8844.
- Is het spoed, zie je iets verdachts of zie je een misdrijf? Bel dan meteen 112."
Als de overlast blijft, komt er dan meer camerabewaking in de wijken?
Als er voldoende aanleiding is en eerdere maatregelen niet het gewenste effect hebben gehad, kan de gemeente camera's inzetten voor extra toezicht in bijvoorbeeld woonwijken. Hiervoor gelden zeer strenge voorwaarden. Daardoor is het niet waarschijnlijk dat er cameratoezicht komt in de wijken.
Wat gaat er verder gedaan worden aan de overlast in Maarheeze?
De gemeente zet samen met politie, COA en andere organisaties al verschillende maatregelen in zoals extra toezicht en politiecapaciteit. Ook monitoren alle betrokken organisaties elke week de overlast en bespreken zij mogelijke maatregelen tegen de overlast. De gemeente houdt op dit moment extra toezicht in Maarheeze.
Overig
Waarom zorgt het COA niet voor meer aanmeldlocaties in het land?
Het COA wil graag enkele aanmeldlocaties meer in het land, maar toe nu toe zijn er geen gemeenten die dit willen.
Wat is de gemiddelde leeftijd van een asielzoeker in Cranendonck?
Door de continue in- en uitstroom van mensen op deze locatie varieert de gemiddelde leeftijd. Op dit moment (dec 2024) is de jongste bewoner 5 dagen oud en de oudste 85 jaar. Over het algemeen ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 38 en 42 jaar.
Waarom zijn er onder de asielzoekers zoveel mannen alleen?
De ervaring leert dat veel mannen alleen op reis gaan om asiel aan te vragen, omdat het (vaak) om een gevaarlijke reis gaat; vrouwen en kinderen krijgen tijdens een vluchtreis vaker te maken met mensenhandel, uitbuiting en andere gevaren. Veel van deze mannen hopen hun gezin over te mogen late komen als ze een verblijfstatus krijgen.
Waarom kan de school niet op het azc-terrein of in een andere gemeente dan Maarheeze? Kunnen ook asielzoekers uit andere gemeentes op deze azc-school terecht?
De gemeente is verantwoordelijk voor basisonderwijs. in overleg met schoolbestuur is voor de bestaande school in Maarheeze gekozen. Het voortgezet onderwijs is wel gehuisvest op het azc-terrein. Indien andere gemeenten niet zelf voortgezet onderwijs aan leerlingen kunnen bieden, kunnen zij tijdelijk op de azc-school terecht. Dat geldt niet voor de basisschoolleerlingen.
Waarom moet cranendonck ook nog statushouders huisvesten, terwijl we al zo'n groot azc hebben in verhouding met inwonersaantal?
Iedere gemeente heeft de verplichting statushouders te huisvesten.
Wanneer wordt de PBL actief?
Voor nu komt er geen procesbeschikbaarheidslocatie (pbl). De rechter heeft geoordeeld dat de pbl volgens de wet niet is toegstaan. Voordat de rechter deze uitspraak deed, hebben de gemeente en COA hierover wel gesproken. De gemeente heeft gezegd alleen toestemming voor een pbl te willen geven als buiten de pbl geen andere potentiele overlastgevers op het azc zijn. Dit kon COA niet beloven. Daarom heeft de gemeente geen toestemming gegeven.
Als de nieuwe overeenkomst met het COA in de toekomst eindigt, wat is het standpunt van de gemeente dan: openhouden of ermee stoppen?
Het nieuwe contract stopt hoe dan ook in 2038 of 2039. Of de gemeente daarna opnieuw een contract met COA wil sluiten is een keuze die het toekomstige college van B&W en gemeenteraad tegen die tijd kunnen nemen.
Waarom werd in de geschetste tijdlijn geen aandacht gegeven aan het aangenomen voorstel van het CDA-cranendonck, 'stoppen met de col-locatie'?
Tijdens de online informatieavond heeft de gemeente een tijdlijn met een aantal belangrijke momenten en gebeurtenissen laten zien. Daarin hebben we voor de overzichtelijkheid ook meerdere momenten en gebeurtenissen weggelaten.
Vanuit het COA heb ik vernomen dat ze hebben geprobeerd om hier een pbl te creëren, maar dat de burgemeester hieraan tot nu toe niet wil meewerken. Klopt dat en waarom is dat?
De rechter heeft geoordeeld dat de pbl volgens de wet niet is toegstaan. Voordat de rechter deze uitspraak deed, hebben de gemeente en COA hierover wel gesproken. De gemeente heeft gezegd alleen toestemming voor een pbl te willen geven als buiten de pbl geen andere potentiele overlastgevers op het azc zijn. Dit kon COA niet beloven. Daarom heeft de gemeente toen geen toestemming gegeven.