Bijstand, instelling of tehuis
Wat is het?
Als u 21 jaar of ouder bent en voor meer dan 3 maanden naar een zorginstelling, verpleegtehuis, revalidatiekliniek of andere instelling gaat, kunt u een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente. Deze bijstandsuitkering bestaat uit zak- en kleedgeld.
Als u al bijstand krijgt wanneer u naar de instelling of het tehuis gaat, wordt uw bijstandsuitkering verlaagd. U hoeft dan namelijk sommige kosten (zoals eten) niet meer zelf te betalen.
Hoe werkt het?
Voor het aanvragen van bijstand in een instelling of tehuis gelden de volgende voorwaarden:
- U bent 21 jaar of ouder.
- U bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld. U bent gelijkgesteld met een Nederlander als u uit een EU-land, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland komt. U bent ook gelijkgesteld als u een geldige verblijfsvergunning hebt of volgens de wet op een andere manier in Nederland mag wonen.
- U woont in Nederland.
- U hebt geen of niet genoeg eigen inkomen.
- U hebt geen of niet genoeg eigen vermogen. Denk hierbij aan uw spaargeld, koophuis en auto.
- U kunt geen andere uitkering krijgen. Bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
- De instelling waar u zit, is geen gevangenis of tbs-kliniek.
Wat moet ik doen?
U vraagt de bijstandsuitkering aan bij de gemeente.
Als u al bijstand krijgt, geeft u zo snel mogelijk aan de gemeente door dat u voor meer dan 3 maanden naar een instelling of tehuis gaat.
Hoelang duurt het?
U ontvangt binnen 8 weken bericht of u de bijstandsuitkering krijgt.
Voorschot
Binnen 4 weken na uw aanvraag krijgt u een voorschot van de gemeente. U blijft het voorschot ontvangen tot er een besluit is genomen door de gemeente of u bijstand krijgt.
Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Extra informatie
Als u niet 7 dagen per week in de instelling of het tehuis zit, kan de gemeente het bedrag dat u krijgt hierop aanpassen.
Voor algemene vragen kunt u bellen naar 040-2083531 of een e-mail sturen aan werkeninkomen@a2samenwerking.nl. De afdeling Werk en Inkomen is bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur.