Asbest verwijderen
Wat is het?
Als asbest breekt, verbrandt of afbrokkelt, komen kankerverwekkende stoffen vrij. Daarom moet u zich houden aan strenge regels als u asbest wilt verwijderen.
- Als u asbest wilt verwijderen in of bij uw woning, moet u dit altijd melden bij de gemeente. Ook als u bijvoorbeeld vergunningvrij mag (ver)bouwen, moet u het melden als hierbij asbest vrijkomt.
- Als u niet de eigenaar bent van de woning, maar de huurder, moet u eerst contact opnemen met de verhuurder.
Voor meer vragen en antwoorden kunt u terecht bij het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) onder het thema 'asbest'.
Wat moet ik doen?
Als u asbest gaat verwijderen, moet u een sloopmelding doen.
- U doet de melding online via het Omgevingsloket. Gebruik hiervoor uw DigiD.
- Bedrijven doen de melding met eHerkenning.
Doe de melding minimaal 4 weken voordat u de asbest gaat verwijderen. In de volgende gevallen doet u dit uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:
- U verwijdert als particulier geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien). Het moet gaan om asbest uit woningen of bijgebouwen op uw erf, die niet bedoeld zijn of gebruikt worden voor uw beroep of bedrijf. U mag maximaal 35 m2 verwijderen per perceel.
- U verwijdert als particulier vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking met asbest. Het moet gaan om asbest uit woningen of bijgebouwen op uw erf, die niet bedoeld zijn of gebruikt worden voor uw beroep of bedrijf. U mag maximaal 35 m2 per perceel verwijderen.
Na de sloopmelding
De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van de sloopmelding. Als uw melding niet compleet is, krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen. Als uw melding wel compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.
Start en einde werkzaamheden melden
- U meldt minimaal 2 werkdagen van tevoren bij de gemeente dat u gaat beginnen met het verwijderen van asbest.
- Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dit op de 1e werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.
Wat heb ik nodig?
- naam en adres eigenaar van het gebouw dat asbest bevat
- naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
- adres, kadastraal nummer en soort gebouw
- de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
- hoe u gaat slopen
- gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren
- een situatietekening op schaal van het perceel waar de te slopen bouwwerken op zijn aangegeven
Asbestinventarisatierapport
In deze gevallen stuurt u ook een asbestinventarisatierapport mee:
- U verwijdert meer dan 35 m2 asbesthoudend materiaal.
- U verwijdert asbest uit een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.
Het rapport moet worden opgesteld door een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf.
Hoelang duurt het?
U kunt 4 weken na uw melding beginnen met asbest verwijderen. Als u een melding hebt gedaan voor werkzaamheden die u uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden, kunt u na 5 werkdagen beginnen met de sloop.
Als u bericht hebt gekregen dat uw melding niet volledig is, mag u nog niet beginnen. U moet eerst een nieuwe melding doen. De termijn begint dan opnieuw.
Wat kost het?
Voor een sloopmelding worden geen leges in rekening gebracht.
Extra informatie
Als u niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, kijkt u op de Asbestwegwijzer Informatiepunt Leefomgeving om een indruk te krijgen in welke materialen asbest kan zitten. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. Op www.ascert.nl kunt u zoeken of een bedrijf is gecertificeerd als asbestverwijderingsbedrijf.