Wat is het?

Het kan zijn dat u niet in staat bent om belasting te betalen. In de gemeente Cranendonck kunt u daarom kwijtschelding aanvragen voor de rioolheffing en het vastrecht van de afvalstoffenheffing. De riool- en afvalstoffenheffing wordt door Brabant Water in rekening gebracht.

Hoe werkt het?

U komt in aanmerking voor kwijtschelding als u een inkomen heeft tot 100% van het bijstandsniveau. Uw vermogen mag daarbij niet hoger zijn dan de netto uitkering en de vakantietoeslag van één maand. De waarde van een auto tot € 2.269 wordt niet meegenomen in de berekening. Als u recht heeft op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, dan wordt deze door Brabant Water verrekend in de maandelijkse voorschotten.

Wat moet ik doen?

Wanneer u de belasting niet kunt betalen en uw inkomen niet hoger is dan 100% van het bijstandsniveau, kunt u kwijtschelding aanvragen. De aanvraag regelt u online. Let er op dat in het formulier verschillende gegevens worden opgevraagd. Zorg ervoor dat u deze verzameld hebt voordat u aan de aanvraag begint. Bij ‘Wat heb ik nodig’ leest u waarop u zich kunt voorbereiden.

DigiDKwijtschelding aanvragen

Voor hulp bij het invullen van het formulier kunt u ook terecht bij de Bibliotheek. Kijk voor meer informatie op het Informatieplein.  

Wat heb ik nodig?

Voor een goede beoordeling van uw aanvraag zijn verschillende gegevens nodig. Deze voegt u aan het einde van de aanvraag toe als bijlagen. Denk hierbij aan onderstaande gegevens (indien van toepassing):

  • Een kopie van alle loonstroken van de afgelopen 3 maanden. Hierop moet ook het vakantiegeld dat u heeft opgebouwd staan;
  • Een kopie van uw bankafschriften van al uw bank- /  giro- en spaarrekeningen van de afgelopen 3 maanden, met alle bij- en afschrijvingen en zichtbaar saldo. Inclusief de laatste betaling van uw zorgverzekering, alimentatie en de betaalde onderhoudsbijdrage van de Gemeentelijke Sociale Dienst;
  • Een kopie van alle uitkeringsstroken van de afgelopen 3 maanden. Hierop moet ook het vakantiegeld dat u heeft opgebouwd staan;
  • Een kopie van alle pensioenspecificaties;
  • Een kopie van het bericht waarop staat dat u studiefinanciering krijgt;
  • Een kopie van het overzicht van uw huidige studieschuld ;
  • Een kopie van de voorkant en achterkant van de beschikking Zorgtoeslag van de Belastingdienst. De beschikking zorgtoeslag is de brief van de Belastingdienst waarop de beslissing van de Zorgtoeslag staat;
  • Een kopie van de voorkant en achterkant van de beschikking Voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst. Dat is de brief van de Belastingdienst waarop de beslissing van de voorlopige teruggaaf staat;
  • Het laatste overzicht van de betalingsverplichting en / of schulden bij de Belastingdienst;
  • Een kopie van de polis van uw zorgverzekering;
  • Een kopie van de laatste huurspecificatie. Dit mag geen rekeningafschrift zijn;
  • Een kopie van de brief van de gemeente waarop de beslissing van de woonkostentoeslag staat;
  • Een kopie van de voorkant en achterkant van de beschikking Huurtoeslag van de Belastingdienst. De beschikking huurtoeslag is de brief van de Belastingdienst waarop de beslissing van de huurtoeslag staat;
  • De jaargegevens van de hypotheeknemer over de eigen woning;
  • Een kopie van uw kentekenbewijs;

Ongewijzigde situatie

Is uw situatie niet veranderd? Dan hoeft u geen volledige aanvraag te doen. Een ondertekende 'verklaring inzake kwijtschelding gemeentelijke belastingen' is dan voldoende. Deze verklaring vindt u onderaan de pagina bij de documenten. 

Betalingsregeling

Als u tijdelijk onvoldoende geld heeft en niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, kunt u met Brabant Water bekijken of een betalingsregeling mogelijk is.